Direct hulp nodig? Bel meteen: 06-53957989 info@huwelijkstrainer.nl

KALMTE is een deugd die je stabiel houdt in tijden van enorme drukte of emotionele schommelingen. Herken je het volgende? Je had je zo voorgenomen om dit jaar het overzicht te behouden over de decembermaand, maar ondertussen puilt je agenda al weer uit van de afspraken, feestjes, verplichtingen en deadlines voor het einde van het jaar:

  • eten bij ouders en schoonouders
  • sint en kerst op school
  • sint en kerst bij de sportclub van de kinderen
  • kerst in de kerk
  • een goede doelen actie voor de decembermaand
  • de eindejaarsborrel op werk
  • dat ene project dat je echt dit jaar wilde afronden
  • dit jaar echt op tijd kerstkaarten versturen

Voel je de stress al in je nek omhoog kruipen?

Ik wel. Voordat ik begon te schrijven aan deze blog, lag ik bij de fysiotherapeut op tafel om mijn stijve nekspieren te laten dry needlen. Vanwege mijn chronische beperking kom ik standaard twee keer per week bij de fysio, maar ik moet toegeven dat ik de laatste twee weken merkte dat ik weer hoog in de stress zat. En dat vertaalt zich naar hoofdpijn, stijfheid en andere lijfelijke ongenoegens.

Doordenderen

Gelukkig herken ik het tegenwoordig op tijd. Tien jaar geleden bleef ik doordenderen. Nu voel ik veel eerder wanneer ik niet lekker in mijn vel zit. Ik neem de boodschappen van mijn lichaam serieus. Ik heb per slot van rekening maar één lijf.

En jij ook.

Voel eens even. En luister wat je lichaam je probeert te vertellen. Ervaar je ergens pijn of spierspanning? Heb je trek in eten? Dorst? Zet je je schrap om niet steeds te hoeven gapen?

En mentaal. Merk je dat je weerstand voelt wanneer er in deze drukke maand een beroep op je wordt gedaan? Check eens je agenda. Heb je voldoende ‘witte tijd’ ingepland om helemaal niks te hoeven?

Kiezen voor kalmte

Kalmte is een stevige en gezonde basis. Vooral wanneer de druk(te) toeneemt. Ook al vind je het nog zo geweldig om vol de decembermaand in te gaan en alle feesten uitbundig te vieren: kies dan toch voor kalmte. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je man of vrouw, je partner, je kinderen.

Als je zelf niet door hebt dat het allemaal te veel is geworden, zijn vooral de kids  een goede graadmeter om te merken dat je gezin overprikkeld is. De zoetigheid, de cadeaus, de vieringen, misschien wel nieuwe kleren die nog niet lekker zitten of prikken.

Je hoeft niet aan alles mee te doen

Al hoe moeilijk je het ook vindt om nee te zeggen, blijf baas over je eigen tijd en agenda. Overleg samen met je partner en kinderen over de verschillende wensen en verlangens. Je hoeft niet aan alles mee te doen!

Je bent ook niet verplicht om alle tradities die je van huis uit meekreeg over te nemen. In jouw huis en jouw gezin, creëer je lekker je eigen feestje.

Jij kiest of je wel of geen boom koopt. Een echte of een kunstboom die daarna de zolder op kan. Jullie bepalen samen of je een ingewikkelde maaltijd op tafel zet of kiest voor een gemakkelijke hap die je net even wat leuker aankleedt misschien.

Om kalm te blijven in de keuken en geen gehakketak aan tafel te ervaren, sluit je het liefste aan bij wat de jongste tafelgasten waarderen. Die stoofpeertjes in rode wijn en asperges als bijgerecht komen later wel weer.

Opladen

De meeste winst boek je door de regie over je tijd, geld en energie te nemen voordat december begint. Mocht dat niet zijn gelukt en zit je nu al weer tot over je oren in de drukte, dan heb ik een paar ideeën voor je om je toch tussentijds met kalmte op te laden:

  • Neem eens een adempauze

Letterlijk. Dat kan overal. Thuis, op de wc, in de trein, op je werk. Doe even je ogen dicht en leg je handen op je buik. Adem in tot onder je navel en adem heel langzaam uit. Hierdoor breng je je hartslag omlaag en ervaar je onmiddellijk dat je kalmer wordt.

  • Tijd alleen

Gun elkaar ook tijdens de feestdagen tijd alleen. Het is hartstikke gezellig om de hele dag samen te zijn, op visite te gaan of mensen te ontvangen, maar het slurpt energie. Trek je even terug in je slaapkamer of een andere stille plek. Doe niets; lees een boek; slaap even.

  • Maak een wandeling

Buitenlucht en het ervaren van een mooie plek aan het water, in het bos, zelfs een blokje om in de buurt geeft je ruimte en rust om je hoofd leeg te maken. Samen, of misschien ook even alleen.

Goed voor jezelf zorgen is de beste manier om ook goed voor je partner en gezin te zorgen. Keep Calm. December komt eraan!

Hulp nodig

Vind je het lastig om je relatie te organiseren? Om te bouwen aan een gelukkig gezin, maar ook aan jezelf toe te komen? Maak eens een afspraak voor een individueel gesprek. Ik help je graag bij het creëren van overzicht in je relatie en gezin.